Egész sor divatmárka nevét írhatnánk ide, legyen szó táskákról, cipőkről, kabátokról, vagy bármilyen ruhadarabokról is. Persze nem tesszük meg, mert azért ez mégsem a reklám helye. Meg amúgy is mindenki ismeri őket. Vagy csak a hamisítványaikat?
Hamis a baba
Éjszakai körutak során bizony nem kevés nővel találkozni, aki tetőtől talpig, ha minden igaz, nagyjából három-négy millió forintot visel és nyugodtan sétálgat, mintha mi sem volna természetesebb. Ilyenkor néha felmerül a kérdés, hogy vajon valódi cuccok azok, vagy hamisítványok. Azért csak néha, mert az esetek túlnyomó részében biztosak lehetünk benne, hogy egytől egyig koppintás minden holmi, amit látunk. Különös, hogy mindezzel kapcsolatban a gyártók csendben tűrnek és hagyják, hogy ilyen-olyan hajókon, nemzetközi vizeken, a jog kiskapuinak sarkában fillérekért készítsenek lopott „licence” alapján tulajdonképpen bárkik bármit.
A szemfüles ember kiszúrja, hogy a ruhák nem eredetiek, de talán senkit sem foglalkoztat igazán, hogy a törvény által védett és bejegyzett márkák hamisítása büntetőjog szempontjából komoly bűncselekmény...
A védjegy jogi szempontok önmagukért beszélnek
A témakörben megkérdezett büntetőjogban tapasztalt ügyvéd elmondása szerint a nagy világmárkák évente több ezer pert indítanak hamisítók ellen, de ezek nagy része leginkább figyelemfelkeltő jellegű, hiszen behajtani nem sok mindent lehet az elkövetők többségén. És az is probléma, hogy csak ritkán kerülnek elő a valódi tettesek, hiszen például nemzetközi vizeken nagyon könnyű névtelenül, megbízási alapon, fű alatt mesterkedni.
A törvény ellenben szigorúan védi a termékek gyártóinak jogát. A gyártó a jog kizárólagos tulajdonosa, annak minden vonatkozásával kapcsolatban ő a felelős, s amennyiben hamisítást észlel, s az bizonyítható, a törvény adta lehetőségeknek megfelelően igazságszolgáltatást követelhet.
Röviden: akár még a hamis holmik birtoklója is felelősségre vonható. Igaz, erre alig van precedens, de például Nyugat-Európában, vagy az Egyesült Államokban szigorúan nyomon követik a hamis áruk útját, akár egészen a vásárlókig.